Omiń pułapki cyberświata i bezpiecznie korzystaj z internetu, komputera i telefonu – program rozwojowy
Uczymy młodzież jak omijać cyberpułapki
W październiku br. nasza Fundacja wystartowała z nowym projektem „Omiń pułapki cyberświata i bezpiecznie korzystaj z internetu, komputera i telefonu – program rozwojowy”.
Wkrótce zobaczymy się na warsztatach z uczniami krakowskich szkół podstawowych i średnich. Pokażemy i przekonamy ich, że problemy z koncentracją i samokontrolą, zły nastrój, agresja słowna, niepewność siebie to dolegliwości związane bezpośrednio ze zbyt dużą liczbą godzin spędzonych przed komputerem bądź smartfonem. Nie tylko podzielimy się wiedzą o zagrożeniach, ale też wspólnie z uczestnikami projektu wypracujemy narzędzia, przy pomocy których uda się ominąć wszechobecne cyberpułapki.
Młode pokolenie jest głęboko zanurzone w cyberprzestrzeni. Wypełnia ona większość wolnego czasu nastolatków. To tu rozwijane są ich kontakty interpersonalne i zainteresowania. Wirtualna przestrzeń wywiera niezwykle duży wpływ na ich życie, mocno stapiając się z codzienną rzeczywistością pozawirtualną.
Statystyki nie są optymistyczne. Według badania przeprowadzonego przez CBOS w 2019 roku, 54% polskich uczniów w wieku 13-19 lat spędza więcej niż 3 godziny dziennie korzystając z internetu. Ponadto, 16% badanych deklarowało, że odczuwa fizyczne i emocjonalne problemy z ograniczaniem czasu spędzanego w internecie. Z kolei według badania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę w 2020 roku, 47% polskich uczniów w wieku 12-18 lat deklarowało, że czuje się uzależnionych od Internetu.
Dlatego wdrażamy niniejszy projekt. Naszym zdaniem, niezwykle istotne jest uświadamianie młodych ludzi na temat konsekwencji zbyt długiego przebywania w cyberprzestrzeni. Planujemy odwiedzić krakowskie szkoły średnie i podstawowe, przeprowadzić wśród uczniów warsztaty w formie gry edukacyjnej i wspólnie poszukać pomysłów na zachęcenie rówieśników do bezpiecznego korzystania z cybermediów i znajdowania alternatywnych form spędzania wolnego czasu.
Upowszechnianie wiedzy dotyczącej problematyki uzależnień behawioralnych, w tym od internetu, komputera i telefonu jest więc niezwykle istotne. Kluczowa w tym procesie jest nie tylko wiedza ale faktyczna zmiana nawyków. Nasz projekt łączy te dwa aspekty.
Plan działania: w listopadzie spotykamy się z uczniami klas szóstych szkół podstawowych oraz uczniami klas pierwszych szkół średnich. Podczas warsztatów dla poszczególnych klas wyłonieni zostaną uczestnicy coachingu grupowego, którzy opracują wspólnie projekt działań promujących korzystanie z cyberprzestrzeni w sposób bezpieczny dla zdrowia i ograniczenie jej destrukcyjnego wpływ na ciało i emocje. Liczymy tu także na współpracę z dyrektorami i pedagogami szkolnymi, którzy już po zakończeniu projektu będą wspierać młodych liderów we wprowadzaniu zmian w ich szkolnym środowisku.
Podczas sesji coachingowych uczniowie będą mieli także okazję zwiększyć swoje umiejętności empatycznej komunikacji, budowania motywacji i asertywności, co z pewnością wesprze ich w roli lidera w środowisku szkolnym.
Efektem projektu będzie także przygotowanie plakatu i ulotek informacyjnych do wydrukowania w szkołach oraz stworzenie banku pomysłów na przeciwdziałanie uzależnienia od Internetu.
Zadanie nie jest łatwe, ale w jego realizacji pomogą nam eksperci.
Nasi eksperci:
Joanna Karwala - pedagog z 26-letnim stażem, certyfikowany coach kognitywny, terapeuta SI. Doświadczenie zawodowe zdobyła, pracując w placówkach edukacyjnych (przedszkole, szkoła podstawowa, gimnazjum, liceum i technikum). Prowadzi zajęcia (wykłady, warsztaty, szkolenia) dla młodzieży, nauczycieli i rodziców, dzieląc się wiedzą terapeuty, pedagoga i coacha. W projekcie „Omiń pułapki cyberświata” będzie prowadziła warsztaty regulowania emocji i sesje coachingu grupowego.
Małgorzata Nitek - certyfikowany coach (ACC), akredytowany w International Coaching Federation, certyfikowany mentor kognitywny. Specjalizuje się w budowaniu odporności psychicznej. Na co dzień pracuje z nastolatkami, wspierając ich w zwiększaniu pewności siebie i zmianie nawyków poprzez samodzielne szukanie rozwiązań. Prowadzi sesji indywidualne i warsztaty regulowania emocji. Jest zwolenniczką i propagatorką neuroedukacji. która w innowacyjny sposób wykorzystuje potencjał mózgu w procesie uczenia się, poznawania siebie i otaczającego nas świata. W projekcie „Omiń pułapki cyberświata” będzie prowadziła warsztaty regulowania emocji, prelekcje na temat cyberbezpieczeństwa i uzależnienia od Internetu oraz sesje coachingu grupowego.
Anna Górska, specjalista ds. komunikacji i PR, dziennikarka Wydawnictwa „Medycyna Praktyczna”. W projekcie „Omiń pułapki cyberświata” jej zadaniem będzie opracowanie kampanii informacyjnej i promocyjnej, rozmowy z dyrektorami szkół, ustalenie harmonogramu warsztatów.
Więcej o projekcie:
Dokumenty do pobrania:
Zgoda na upublicznianie wizerunku ucznia
Dofinansowanie:
Projekt jest realizowany z dofinansowania UMK, kwota dofinansowania: 9 tys. 345 zł.
Kontakt:
koordynator projektu: Anna Górska
nr tel.507 323 897
NASZE GŁÓWNE CELE
I działalność promocyjna i edukacyjna na rzecz zdrowia publicznego w kraju i za granicą
I udzielanie pomocy Instytutowi Zdrowia Publicznego, Wydziałowi Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Jagiellońskiego
w Krakowie, innym jednostkom Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz innym jednostkom naukowym
I finansowanie badań naukowych
I tworzenie funduszy stypendialnych dla studentów
i pracowników naukowych
I współpraca z ośrodkami naukowymi, organizacjami rządowymi, innymi organizacjami pozarządowymi, stowarzyszeniami i fundacjami krajowymi i zagranicznymi
oraz innymi instytucjami i podmiotami
I działalność promocyjna na rzecz Instytutu Zdrowia Publicznego, Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz innych jednostek naukowych w kraju i za granicą
I działalność poligraficzna, wydawnicza i inna gospodarcza wspomagającą realizację celu istnienia Fundacji
I działalność charytatywna
I prowadzenie projektów i grantów w dziedzinie zdrowia publicznego
I prowadzenie działalności edukacyjnej